تا دل شده مبتلای عشقت
سرباخته ام به پای عشقت
بیگانه شود زهر دو عالم
آنکس که شد آشنای عشقت
آفاق پر است و گوش ما کر
از همهمه و صدای عشقت
از بام و در و هوا نیوشد
عاشق همه جا نوای عشقت
سرپیش شهان نمی کند خم
هرکس که شود گدای عشقت
بیمار که از دواست بیزار
خوشتر زدوا بلای عشقت
سر می رسدش به عرش آنکو
انداخته سربه پای عشقت
بیرون نکند « وفا » ی مسکین
یک لحظه ز سر هوای عشقت
معلمان آموزش و پرورش، امانتدار فرزندان ملت و سازنده اصلی شخصیت و شاکله فرزندان همه مردم هستند و این نقش استثنایی، نشان دهنده ارزش بسیار والای معلم است.
رهبر انقلاب اسلامی، جامعه، دولت و همه مسئولان را به قدرشناسی نقش معلم توصیه کردند و افزودند: معلمان نیز باید قدر و منزلت خود را بشناسند و کار خود را موهبتی الهی بدانند.
حضرت آیت الله خامنه ای، ایجاد تحول عمیق در نظام آموزش و پرورش را مهمترین اولویت و مسئله خواندند و با انتقاد از ماهیت تقلیدی و کهنه بودن نظام کنونی افزودند: برای تحول در نظام آموزش و پرورش باید سنتها و نیازهای کشور را اصل قرار دهیم و از تجربیات دیگران حداکثر استفاده را ببریم اما از الگوبرداری و تقلید از کشورهای غربی، کاملاً بپرهیزیم.
ایشان با اشاره به جایگاه مهم ایران در دنیای پرآشوب کنونی، موقعیت کاملاً با ثبات و مطمئن داخلی را فرصت مناسبی برای انجام دادن کارهای مهم از جمله ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش دانستند و افزودند: بررسی های خوبی که دولت در این زمینه انجام داده باید اجرایی شود و این کار به شجاعت، ابتکار و خوش فکری نیاز دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، اهمیت دادن به "موضوع پرورش " را بسیار ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند: لوح آماده ذهن کودک فقط با آموزش ساخته نمی شود بلکه پرورش لازم دارد و این روند باید در "کتابهای درسی، انتخاب معلم و نظام آموزش و پرورش " کاملاً مورد توجه قرار گیرد.
پرهیز از گسترش کمی و اولویت دادن به گسترش کیفی از دیگر مواردی بود که حضرت آیت الله خامنهای در بحث آموزش و پرورش بر آن تأکید کردند.