معلم انشا

سلام باز چه داریم بچه‌ها؟

انشا

کلاس انشا در خاکریز‌های خدا؟

چه با کلاس کلاسی! چه با صفا درسی!

تفنگ و شوق و نیایش، نماز و شور و دعا؟

ولی چه دیر می‌آید کجاست؟ نامش چیست؟

پرید در حرفم گام‌هایِ سبز صدا

که ناگهان مبصر گفت:

بچه‌ها! ساکت!

معلّم است می‌آید معلّمِ انشا

ولی صدای تفنگ است‌ یا...

که مبصر گفت:

صدای پای شهید است بچه‌ها! بر پا!

برنامه امتحانات

باسمه تعالی

برنامه امتحانات پایان ترم دبیرستان امام حسین (ع)

روز

تاریخ

سال اول

سال دوم

انسانی

تجربی

ریاضی

سه شنبه

29/2/88

شیمی

عربی

فیزیک

عربی

پنجشنبه

31/2/88

ریاضی

تاریخ ایران وجهان

ریاضی

فیزیک

یکشنبه

3/3/88

مطالعات اجتماعی

(هماهنگ)

ادبیات فارسی2

(هماهنگ)

زبان فارسی

(هماهنگ)

ریاضی

(هماهنگ)

دوشنبه

4/3/88

دفاعی

دفاعی

دفاعی

سه شنبه

5/3/88

عربی

(هماهنگ)

دین وزندگی

(هماهنگ)

زیست شناسی

(هماهنگ)

دین وزندگی

(هماهنگ)

چهارشنبه

6/3/88

آمار

ادبیات فارسی

ادبیات فارسی

شنبه

9/3/88

فیزیک

زبان فارسی

شیمی

شیمی

یکشنبه

10/3/88

ادبیات فارسی

تاریخ ادبیات ایران وجهان

عربی

زبان فارسی

چهارشنبه

13/3/88

علوم زیستی

جامعه شناسی

هندسه

هندسه

شنبه

16/3/88

زبان خارجه

زبان خارجه

زبان خارجه

زبان خارجه

یکشنبه

17/3/88

دینی

جغرافیا

دینی

آمار

سه شنبه

19/3/88

زبان فارسی

اقتصاد

جغرافی

جغرافی

شروع امتحانات سال اول : 30 : 7                     شروع امتحانات سال دوم : 30 : ۹

نزار القطری و پیوندهای روحی ملتهای خاورمیانه

عموما گفته می شود که مردمان اقصی نقاط عالم کشور قطر را در سال های اخیر  با معرفی گویندگان بخش های مختلف خبری شبکه ماهواره ای «الجزیره» که در ابتدای اجرا، خود را حاضر در قطر معرفی می کنند، می شناسند. این امر از این پس در کشور ما نسبت به قطر، در ارتباط با نام «نزار القطری» روی خواهد داد.
قطری در تاریخ 22 دی ماه 1386 در شهر کربلا/عراق نوحه پر شوری را به زبان عربی و فارسی اجرا کرد. این نوحه برای اولین بار از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران  بعد از اخبار شبانگاهی 24 دی ماه، پخش شد و به سرعت مورد توجه اقشار مختلف مردم ایران قرار گرفت و بعد از آن بارها از سیما و نیز صدای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. استقبال از این نوحه تا به اندازه ای بود که صدای جمهوری اسلامی آن را در تارنمای اینترنتی خود قرار داد و بسیاری از تارنماهای فارسی آن را برای بازدید بینندگان بر صفحه اصلی خود قرار دادند. در بسیاری از شهرهای ایران نیز برای تهیه این نوحه، بازار سیاه لوح فشرده بوجود آمد.
نزار فضل الله روانی، مشهور به نزار القطری، در 5 ژوئن 1971 در قطر  به دنیا آمد. او در هفت سالگی به مدرسه رفت و در هشت سالگی حفظ قرآن را آغاز کرد و موفق به حفظ نیمی از قرآن شد. او تحصیلات خود را در قطر به پایان رسانید. او در هشت سالگی برای اولین بار با تنها دو بیتی که در یاد داشت، قرائت نوحه را آغاز کرد و در روز بعد قصیده معروف « خیرة الله من الخلق أبی » را خواند. او به زبان های عربی، فارسی، انگلیسی و اردو مسلط است. وی متاهل و دارای سه فرزند به نام های کوثر، حسین و علی است. نزار القطری سال ها در لندن زندگی کرده و هم اکنون در کویت اقامت دارد و به انجام فعالیت های فرهنگی مشغول است. متن فارسی و عربی نوحه ای که توسط نزار القطری قرائت شد، توسط یک عالم ایرانی سروده شده و پیش از این سال ها در ایران در مراسم گوناگون حسینی قرائت می شده است. شاعر این نوحه، مجتهد شهید شیخ محمد علی حسام الشریعه صدخروی (سبزواری) می باشد. وی در بیست سالگی به درجه اجتهاد رسید و در بیست و هشت سالگی توسط خوانین محلی به شهادت رسید و پیکرش با نهایت شقاوت قطعه قطعه و در قناتی از قنوات روستای مزینان ریخته شد. از او سه کتاب دیوان اشعار، میزان العقاید و مرآت التواریخ باقی مانده است. (عمادی پور، 1380) اشعار این عالم بزرگوار در حال حاضر از سوی تعزیه خوانان منطقه سبزوار مورد استفاده قرار می گیرد. نیز این نوحه در ایران سال ها حداقل در روستای میانخره از توابع خورموج استان بوشهر و تکیه باولگان خمینی شهر استان اصفهان برگزار می شده و می شود.
ویژگی خاص این نوحه، علاوه بر طرز اجرای کم سابقه آن، ابیات آن بود که از عباراتی گاه به زبان فارسی(1)، گاه به زبان عربی (2)و گاه مخلوطی از واژگان این دو زبان(3) تشکیل شده بود. استقبال فراوان مخاطبان ایرانی و نظرات آنها درباره این نوحه نیز کاملا قابل توجه است. این نظرات که حاوی ابراز احساسات و امتنان نسبت به این نوحه و خواننده آن می باشد، کمتر نسبت به خوانندگان و متولیان مراسم عزاداری ابراز شده است. (4)
گرچه در مدتی که از نمایش این نوحه در ایران گذشته، نوعی ادبیات در بررسی این پدیده شکل یافته (5) اما کمتر شاهد بررسی این امر با نگاه به جغرافیایی فرهنگی شیعه و از آن نقطه نظر هستیم که نحوی پیوستگی فرهنگی را در میان اقلیت های دینی خاورمیانه می جوید. گرچه بیگانه گرایی (Exotism) اجراهای مذهبی غیر ایرانی، که به عنوان نمونه نسبت به قوّالی های شبه قاره هند تجربه شده بود، رواج مداحی های پاپ(6) و نقد فراگیر آن در جامعه ایران، مضامین و اجرای حماسی، استفاده از قالب بحر طویل، درد دوری (Nostalgia) از اشکال سنتی سوگواری حسینی را می توان از مهم ترین دلائل اجتماعی استقبال از این اثر دانست(7). اما از نقطه نظر اجتماعی این استقبال حداقل دارای دو دلالت مهم است. اول دگرگونی صورت و محتوای مراسم حسینی به نحوی که مورد اعتراض طیف وسیعی از مخاطبان و نیز دانشمندان دینی قرار گرفته و در عین حال نوعی حس حسرت زده (Nostalgic) نسبت مراسم دهه های پیش را باعث گردیده (امری که ویژگی های شعر و اجرای نزار قطری کاملا آن را به یاد می آورد) و دوم عناصر مستعد در پیوستگی ملت های خاورمیانه خصوصا ملت های ایران و عراق. موضوع دوم محور اصلی اشاره این نوشتار است. 
برخی بر این عقیده اند  که «اقبال و محبوبیتی که نزار قطری....پیدا کرده است سرشت مشترک روحی ملت های ایران و عراق را نشان می دهد که پیش از طراحی خاورمیانه توسط استعمار و سپس سلطه عرب گرایان افراطی بر عراق یک روح در دو بدن بودند و هنوز اگر افراط گرایان سیاسی بگذارند، همدلی از همزبانی بهتر است» ( حجت 1386 : 14) اهمیت باورها و مناسک شیعی در حتی روابط سیاسی روابط ایران و عراق تا به آن اندازه است که بازدید/زیارت عتبات مقدسه هر دو کشور همواره جزء برنامه های مسئولین ارشد دو کشور بوده است(8). قاطبه ملت عراق، از ادیان و مذاهب گوناگون، دوستدار و محبّ یکی از دو ثقل باقی مانده از رسول خدا (ص) برای مسلمانان یعنی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند؛ و این تنها تلاش برخی نخبگان، با انگیزه های گوناگون، است که سعی در القای نوعی شیعه ستیزی و ذاتی جلوه دادن آن در مناسبات فرهنگی خاورمیانه دارد. در خاورمیانه شواهد محکمی از ارتباط و پیوستگی شیعیان و اهل سنت در غیاب بازیگران و نخبگان بین المللی وجود دارد (9). این پیوستگی بیش از همه خود را در مشارکت طیف وسیعی از اهل سنت در مراسم سوگواری حسینی نشان می دهد. به عنوان نمونه، برخی محققان این امر را به وضوح در پاکستان (عارفی 1385: 497، 103-104) تشخیص داده اند.
توجه به این مهم توسط دولت ها و سیاستمداران منطقه می تواند اسباب پی ریزی روابط فرهنگی دراز دامن و درازمدت را فراهم آورد و غفلت یا تغافل از این امر تنها انکار حقیقتی است که تا به امروز به حیات خود ادامه داده است.
 
پانوشت ها :
(1)عجبا وا عجبا امت کفار که یک سر/ چشم پوشیده ز حق نمک آل پیمبر/ همه در ریختن خون من آن بی کس و یاور/ شده آماده و بگرفته به کف نیزه و خنجر…. چیست تقصیر من ای قوم که امروز جهانی/ شده آماده به قتلم همه با تیغ و سنانی؟/ در شما نیست ز اسلام نه نامی و نشانی…
(2)انعم الله علینا برسول مدنی / هو جدی، و ابی و واسط الکون علی/ خیرة الله من الخلق أبی/ بعد جدی، فأنا ابن الخیرتین... فضة قد خلصت من ذهب/ فأنا الفضه و ابن الذهبین/ ذهب ٌمن ذهب ٍ فی ذهب / و لجینٌ فی لجین ٍ فی لجین / أنا مظلوم حسین/ أنا محروم حسین/ لم یا قوم تریدون ببغی و فساد؟/ لم تسعون بقتلی بلجاج و عناد؟ / لیس والله سوانا خلف بعد النبی / فرض الله علی طاعتنا کل عباد ….. من له جد کجدی فی الوری/ او کشیخی؟ فأنا ابن العلمین/ فاطم الزهرا امی، و ابی/ قاصم الکفر ببدر و حنین/ عبدالله غلاما یافعا/ و قریش یعبدون الوثنین/ یعبدون اللات و العزی معا/ و علی کان صلی القبلتین/ فأبی شمس، امی قمر/ فأنا الکوکب و ابن القمرین…..
(3) ای ز صولت لا فتی الا علی در شأن تو/ می برد شمر از سرم معجر، فکیف تصبحون؟/ آل بو سفیان به عزت، فی بیوت آمنین آل ما دور از وطن، یا لیت قومی یعلمون…. زیر خنجر شه لب تشنه حسین گفت: تو ای شمر ستمکار/ تو ای ملحد مکار/ تو ای کافر غدار/ اگر من نشناسی، بگویم بشناسی: حسینم و ضیاء القمرینم، قتیل الودجینم/ امام الحرمینم أنا الفضه وابن الذهبینم ….. منم آیه تقدیر (یا تطهیر)/ منم نخله خوبان منم زاده زهرا/ منم عرش و منم فرش/ منم کرسی و لوح و قلم و باعث ایجاد دو عالم/
(4) این عبارات نمونه هایی از ابرزا احساسات دینی شنوندگان است که از یکی از پایگاههای اینترنتی جمع اوری گردیده است : «نوحه ای جانسوز، بی ریا، بدون ادوات، ساده»، « هر آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند»، « تنها نوحه سرایی بود که من چندین بار دیدم و گریه کردم . واقع فوق العاده بود»، « هر مداحی که مستند و بر اساس مقتل های معتبر باشد جذاب و دلنشین وتاثیرگذار است از شما متشکریم»، « بهترین سینه زنی بود که تا حالا گوش کرده بودم»، « با این سینه زنی خیلی احساس ارامش کردم از شما متشکرم»، « ان شا الله شعرای نوحه گو و نوحه خوانان حسینی ما هم از چنین مطالبی استفاده کرده و عزاداران عزیز را به مفاهیم بلند و معرفتی توجه دهند»، « من فکر می کنم اگه همه اینقدر زیبا و با جملات معنی دار می خواندند مردم بیشتر از آن ها استقبال می کردند. واقعا عالیه»، « حال عجیبی دست داد انشاالله استمرار پیداکند تا مداحانمان یاد بگیرند» ، « دومین عاشورا بود که ایران نیستم با شنیدن این نوحه عقده دلم باز شد اولین بار که از شبکه3 بخش شد بی اختیار تا دقایقی اشک میریختم از کودکی تا به حال نوحه ای به این بامعنایی وبااحساسی نشنیده بودم اجرتان باسیدالشهدا»، « نمیدانم چه سری در این نوحه بسیار زیبا با این مفاهیم سوزناک وعمیق وبا این اجرای عالی این مداح عرب نهفته است که از وقتی پخش شده هربار که از سیمای جمهوری اسلامی شنیدم بی اختیار با صدای بلند از ابتدا تا انتهای مرثیه گریستم و گریستم وگریستم وبه جرات می توانم بگویم هرگز هیچ نوحه ای در طول عمرم اینقدر مرا تحت تاثیر قرار نداده است خداوند به حق حسین (ع) به شاعر ومداحش اجر عنایت کند .واقعاً بارک ا.. بر آنها و نیز شما که امکان ضبط آنرا برای مشتاقان فراهم کردید. خوبست بعضی شعرا ومداحان ما نیز بجای مدایح سبک، افراطی، کفرآلود وآمیخته با موسیقی پاپ و اشعار سخیف از این مضامین زیبا بیاموزند»، « سالهاست که در تهران از شنیدن یک نوحه جامع محروم بودیم و حاج نزار قطری بار دیگر ثابت کرد آنچه از دل برآید لاجرم بردل نشیند»، « من به شخصه خودم از نوحه خیلی خوشم نمیاد ولی از وقتی که این نوحه رو گوش چنان تحت تاثیر قرار گرفتم که چند دقیقه مبهوت مونده بودم. واقعا مداح گل کاشت با این نوحش.خیلی عالی بود»، « چهره ساده و نوحه پر سوز این مداح چنان تاثیری در من گذاشت که مدتها گریه کردم اجر همتون با امام حسین»، «»، « ای کاش مداحان ما هم به جای هیجان بی جا و بی حدشان کمی از صلابت و اشعار حماسی و واقعیات موجود در آن حماسه استفاده می کردند، ای کاش می شد ایشان را در ایران دید، ما که دستمان کوتاه است»، « مداح های ما باید برن یاد بگیرن که از عزاداری فقط عربده کشی یاد گرفتن»، «بدون عربده کشی هم میشه مداحی کردنه؟ قابل توجه تمام نوحه خونهایی که الان خیلی مشهورن ولی حیف که به جای عزاداری دارن یه جورایی با هم رقابت میکنن و تنها چیزی که من ازدیدن مراسم نوحه خونی شون میتونم استنباط کنم اینه : یه نمایش برای این که بگیم عزاداریم. یعنی فقط ظاهر»، « کاش مداحانمان یاد بگیرند که میشود بسیار صادقانه و بی ریا هم اشکی گرفت..!»، « بخدا قسم وقتی برای اولین بار از شبکه 3 شنیدم در همان ثانیه های هفتم هشتم این شعر برادر بزرگوار القطری مانند تکه آهنی که به سرعت برق، جذب آهنربا میشود مجذوب این شعر شدم و گریستم»
(5) به عنوان نمونه نگاه کنید به «عربی به لهجه فارسی : چهره برتر نوحه سرایان شیعه در سال 86 یک عرب فارسی زبان بود»، مصطفی حجت، شهروند امروز، سال دوم، شماره 35، شماره پیاپی 66، یکشنبه 7 بهمن 1386 و «نزار القطری مداحی که توانست چهره محرم امسال شود»، همشهری جوان
(6) عبارت «مداحی پاپ» را از «جبار رحمانی» وام گرفته ام. نگاه کنید به :
نگاهی به محدودیت های عزاداری،جبار رحمانی، قابل مشاهده در
http://fakouhi.com/node/1846
(7) این دلائل همان گونه که اشاره شد، رویکردی اجتماعی به این مسئله دارد و نافی برخی خصائص مستور و ناشناخته سوگواری حسینی، که به دلائل دینی، عامل بقای چنین مجالس و مراسمی می باشد، نیست.
(8) سفر عبدالرحمان عارف رئیس جمهوری عراق و همسر وی به ایران در سال 1345 ه. ق و زیارت اماکن مقدسه ایران از آن جمله است. ( مرکز بررسی ...، 1380 ) نیز سفرهای متعدد مسئولان ایرانی به عراق و زیرات عتبات مقدسه آن کشور
(9) گزارش مستندی از دخالت مبلغین وهابی در بلاد اسلامی و تهدید و تکفیر مسلمانان در این مقاله ارائه شده است :
Turner, Bertram, Global Players & Local Agency in Rural Morocco, ISIM Review 19, Spring 2007, PP. 12 – 13 


منابع :
تارنمای شیعه نیوز  http://www.shia-news.com/ShowNews.asp?Code=86110301
حجت، مصطفی، 1386، «عربی به لهجه فارسی : چهره برتر نوحه سرایان شیعه در سال 86 یک عرب فارسی زبان بود»، شهروند امروز، سال دوم، شماره 35، شماره پیاپی 66، یکشنبه 7 بهمن
عارفی، محمد اکرم، 1385، شیعیان پاکستان، با راهنمایی محمود تقی زاده داوری، قم، شیعه شناسی
عمادی پور، محمد، 1380، صدخرو خاستگاه فرهنگ، ؟، عابد
مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1380، روابط ایران و عراق به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات